آموزشسئوطراحی سایت و سئوطراحی سایت و وردپرسفناوریکسب و کار

قالب وب سایت چیست؟

قالب وب سایت چیست و چه مزایایی باید داشته باشد؟

قالب وب سایت چیست؟

قالب وب سایت یا Theme یا Template، به زبان ساده همان ظاهر سایت است که کاربر با آن مواجه می‌شود که حکم همان دکوراسیون را در واقعیت ایفا می‌کند. قالب‌ها ترکیبی از المان‌های مختلف اعم از رنگ، تصاویر، نوشته‌ها، ستون‌ها و… هستند که وظیفه‌شان انتقال مطالب موجود در وب سایت به شکلی ساده‌ و جذاب‌تر است. اما چرا یک وب سایت نیازمند یک قالب است؟ مگر نمی‌شود از قالب‌های پیش‌فرض وردپرس استفاده کرد؟ پاسخ قطعا خیر است! چرا که قالب‌های پیش‌فرض بسیار ابتدایی هستند و امکانات زیادی در اختیار شما نمی‌گذارند. در ادامه این مقاله پاسخ‌های جامع‌تری به این پرسش که چرا نیازمند یک قالب وب سایت هستیم خواهیم داد پس با وبلاگ تهران سرور همراه باشید.

چرا نیازمند یک قالب وب سایت هستیم؟

همانطور که گفتیم، پس از نصب و راه اندازی وب سایت وردپرسی، یک قالب پیش‌فرض بسیار ساده و خالی بر روی آن وجود دارد. فضایی که در این قالب‌‌ها مشاهده می‌کنیم، یک فضای خالی، کسل کننده و بدون جذابیت است که ظاهر وب سایت شما را شبیه به بیابانی بی آب و علف نشان می‌دهد! و به بیان دیگر هیچ جذابیت بصری برای بازدیدکنندگان وجود ندارد که بخواهند در سایت شما جست و جو کنند.

قالب وب سایت چیست و چه مزایایی باید داشته باشد؟

پس برای حفظ کاربران وب سایت خود و جذب بازدیدکنندگان دیگر برای ارائه خدمات، فروش محصولات و… باید قالبی با ظاهری جذاب و مناسب تهیه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا کاربری که وارد سایت شما شده است را از سردرگمی ناشی از بهم ریختگی‌ نجات دهید. همچنین به دلیل طیف گسترده‌ای از افراد که از سایت شما بازدید می‌کنند و سلایق و علایق گوناگونی دارند، انتخاب قالبی که همه‌ی آن‌ها را راضی نگه دارد نیاز به هوش و ذکاوت خاصی خواهد داشت.

چه نوع وب سایتی می‌خواهید؟

اولین قدم برای انتخاب قالب این است که حوزه فعالیت خود را مشخص کنید و هدف از ایجاد یک وب سایت را در نظر داشته باشید. در واقع باید زمینه‌هایی که در آن قصد ارائه خدمات یا فروش محصول و یا هر کسب و کار اینترنتی را دارید معین کنید تا قالب وب سایت خود را بر آن اساس بنا کنید.

به عنوان مثال اگر شما قصد ایجاد یک سایت خبری برای انتشار اخبار روز ایران و جهان را داشته باشید باید از قالب‌هایی مختص به این حوزه استفاده کنید. یا اگر یک کلینک زیبایی دارید و می‌خواهید با وب سایت آن را مطرح کنید، نیازمند یک قالب شرکتی (پزشکی) هستید. در حقیقت این نوع فعالیت شماست که قالب وب سایت شما را مشخص می‌کند. قابلیت‌های هر قالب در موضوعات مختلف با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان از یک قالب وب سایت فروشگاهی، توقع کارایی یک قالب آموزشگاهی را داشت!

رنگ‌ها حرف می‌زنند!

پس اینکه نوع قالب خود را انتخاب کردید، نوبت به انتخاب رنگ است! بدون شک رنگ در انتخاب قالب نقش مهمی را ایفا می‌کند، چرا که هر یک از رنگ‌ها معنا و ویژگی خاصی را به ذهن متابدر می‌سازند و هارمونی خاصی را ایجاد می‌کنند. در واقع انتخاب رنگ مناسب با نوع کسب و کار و حوزه فعالیت شما بسیار موثر است. این کار برای شما برند سازی می‌کند و تاثیرات روانی بسزایی در بازدیدکنندگان از وب سایت شما ایجاد می‌کند.

رنگ‌ها حرف می‌زنند!

در حقیقت، رنگ از عوامل مهم جذب در ثانیه‌های اول ورود به وب سایت است. اگر مخاطب بین رنگ، حوزه فعالیت و مطالب منتشر شده در سایت ارتباطی ببیند و در ذهنش تاثیری بگذارد، احتمال خیلی زیاد باز هم به وب سایت شما سر خواهد زد!

قالب‌های واکنشگرا و تغییرپذیر انتخاب کنید

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و همه گیری تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و… در هرجایی و با هر یک از این ابزارها می‌توان به اینترنت متصل شد (البته به شرط پوشش شبکه اینترنتی!) و در صفحات با اندازه‌های گوناگون به جست و جو در صفحات وب پرداخت. به همین دلیل بهتر است که به سراغ قالب‌هایی بروید که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند و خود را با هر اندازه و هر نمایشگری سازگار می‌سازند. این قالب‌ها علاوه بر زیبایی که به سایت شما می‌دهند، باعث می‌شود تا بازدید بیشتری نیز داشته باشید!

نکته مهم دیگر استفاده از قالب‌های تغییرپذیر است. این قالب‌ها امکانات ریز و درشتی را به شما می‌دهند تا بتوانید تغییرات بزرگ و کوچکی را به دلخواه در وب سایت خود ایجاد کنید. همچنین باعث می‌شود سایت شما از یک نواختی خارج شود و هرچند وقت یکبار تغییرات بصری جذابی در آن انجام دهید.

رنگ‌ها حرف می‌زنند!

نکات مهم دیگر در انتخاب قالب

علاوه بر نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، نکات دیگری نیز وجود دارند که رعایت آن‌ها باعث می‌شود وب سایت بهینه‌ای داشته باشید. سعی کنید از قالب‌های کم حجم استفاده کنید تا در هنگام بارگذاری سایت سرعت آن کاهش پیدا نکند. از پشتیبانی آن نیز اطمینان حاصل کنید تا در صورت بروز مشکل به آن‌ها رجوع کنید. همچنین سعی کنید از قالب‌های ترجمه شده و راست چین شده استفاده کنید تا در هنگام کار به مشکلات کوچک و بزرگی برخورد نکنید.

نتیجه‌ گیری

با توضیحات ارائه شده متوجه شدیم که قالب وب سایت چیست و برای انتخاب یک قالب چه پارامترهایی را نیاز داریم. با مطالعه نوشته‌های پیشین در این زمینه و همچنین خواندن این مقاله، اگر احساس نیاز به یک وب سایت وردپرسی در هر زمینه‌ای داشتید، می‌توانید به تهران سرور، ارائه دهنده خدمات وب و طراحی سایت وردپرس با برخورداری از تیم طراحی و پشتیبانی حرفه‌ای، تحویل فوری و قیمت‌های مقرون به صرفه، اعتماد کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا