آموزشاوبونتوخانواده لینوکسخانواده ویندوزسیستم عامل هافناوریکسب و کار

بهترین سیستم عامل ها برای برنامه نویسی

چه سیستم عاملی برای برنامه نویسی مناسب است؟

بهترین سیستم عامل ها برای برنامه نویسی

چه یک برنامه نویس باتجربه باشید و چه تازه شروع به کار کرده اید، انتخاب سیستم عامل یک چالش مداوم در حرفه شماست. در این پست از وبلاگ تهران سرور، مزایا، معایب و موارد استفاده سه سیستم عامل برتر و محبوب دنیا را بررسی می کنیم و سعی می کنیم بهترین سیستم عامل برای برنامه نویسی را تعیین کنیم. ویندوز، macOS یا لینوکس؟ برای بهترین انتخاب با ما در این مقاله همراه باشید.

آیا سیستم عامل واقعا در برنامه نویسی اهمیتی دارد؟

تقریباً هیچ عاملی در دنیای برنامه نویسی به اندازه سیستم عامل بر تجربه و کیفیت کار شما تأثیر نمی گذارد. همیشه رابطه ای بین وظیفه برنامه نویسی و سیستم عامل شما وجود دارد. تصور کنید می خواهید یک برنامه اندرویدی توسعه دهید. در این مورد، باید سیستم‌ عاملی را انتخاب کنید که با آن پلتفرم هماهنگ باشد. تا روند توسعه برنامه و نتیجه، هم روان و هم بدون خطا باشد. در اینجا فهرستی از دلایلی وجود دارد که چرا وظایف برنامه نویسی مختلف به سیستم عامل های مختلف نیاز دارند:

1. ابزارهای توسعه

در فرآیند برنامه نویسی خود، مطمئناً به ابزارهای خاص، IDE ها، کتابخانه ها و… نیاز دارید و از آن ها استفاده می کنید. سیستم عامل های مختلف مجموعه های مختلفی از این ابزارها را ارائه می دهند. به عنوان مثال یکی از محبوب ترین IDE ها، ویژوال استودیو را در نظر بگیرید. ویژوال استودیو مجموعه ای جامع از ابزارها و پلاگین ها با پشتیبانی از حداقل ده زبان برنامه نویسی دارد. اما به عنوان ابزاری که توسط مایکروسافت توسعه یافته است، فقط در ویندوز در دسترس است. (البته به تازگی نسخه macOS آن نیز عرضه شده). این مثال نشان می‌دهد که چگونه انتخاب سیستم‌ عامل ممکن است شما را در استفاده از برخی ابزارها محدود کند و بر روند کار و کارایی شما برای بهتر یا بدتر شدن تأثیر بگذارد.

2. پشتیبانی از زبان های برنامه نویسی

اگرچه اکثر زبان های برنامه نویسی همه کاره هستند و می توانند در طیف گسترده ای از پلتفرم ها کامپایل شوند. اما برخی از آن ها با هر سیستم عاملی سازگار نیستند. همچنین، برخی از سیستم‌ عامل‌ ها ممکن است کامپایلر یا مفسر داخلی برای یک زبان خاص نداشته باشند. یا ظرفیت نصب ابزارهای طراحی شده برای آن زبان را نداشته باشند. زبان C در اینجا مثال خوبی است. اگرچه بسیاری از متخصصان فناوری معتقدند زبان C قابلیت اجرا در هر سیستم عاملی را دارد، ویندوز C را اجرا نمی کند. برخلاف لینوکس، سیستم عامل ویندوز کامپایلر C داخلی ندارد و اگر می خواهید کد C را روی ویندوز بنویسید، ابتدا باید یک کامپایلر C مانند MinGW نصب کنید.

چه سیستم عاملی برای برنامه نویسی مناسب است؟

3. سازگاری سخت افزاری

سازگاری سخت افزاری یکی دیگر از عوامل موثر در انتخاب سیستم عامل است. برای برنامه ریزی سخت افزار خاص، باید به دنبال گزینه های سیستم عامل سازگار باشید. سیستم عامل های ویندوز و macOS هر چه بروزتر شدند، برای اجرا نیاز به سخت افزار قدرتمندی دارند. در واقع اگر سیستم شما سخت افزار مناسبی نداشته باشد توان اجرای این سیستم عامل ها را ندارد. اما در این بخش لینوکس وضعیت بهتری دارد. چرا که سیستم عامل بهینه و سبک تری است و می توان از توزیع های مختلف آن برای سخت افزارهای گوناگون استفاده کرد.

4. Community یا جامعه سیستم عامل

برنامه نویسی کار سنگینی است که نیاز به راهنمایی فنی زیادی دارد. چه بخواهید نرم افزار توسعه دهید یا یک برنامه وب بسازید، مشکلات متعددی در خانه شما را می زند. پس بدون داشتن یک جامعه حمایتی، برای مقابله با آن ها مشکلات زیادی خواهید داشت. جامعه برنامه نویسی مرتبط با سیستم عامل یک فرصت عالی برای کمک گرفتن، حل مشکلات، و همچنین یادگیری و بهبود است. بنابراین، این یک عامل مهم است که قبل از انتخاب یک سیستم عامل باید در نظر گرفته شود.

5. توسعه و حوزه شغلی پلتفرم خاص

این واقعیت که آنچه شما در حال توسعه آن هستید به طور مستقیم بر سیستم عامل شما تأثیر می گذارد، مثل روشنی روز ساده است. اگر یک برنامه دسکتاپ ویندوز یا یک برنامه iOS می‌سازید، انتخاب سیستم‌ عامل شما بسیار محدود است، زیرا باید سیستم‌ عاملی را انتخاب کنید که با پلتفرم برنامه شما هماهنگ باشد. انتخاب سیستم عامل شما نیز تحت تأثیر حوزه برنامه نویسی است که در آن کار می کنید. زیرا زمینه های خاصی تمایل به گزینه های خاص سیستم عامل دارند. به عنوان مثال، بسیاری از توسعه دهندگان بازی به دلیل سازگاری بالای آن با ابزارهای توسعه بازی و پلتفرم های هدف، ترجیح می دهند روی ویندوز کار کنند.

مروری بر سیستم عامل های برتر برای برنامه نویسی

در این بخش، ما نگاهی عمیق‌ تر به ویژگی‌ های فنی رایج‌ ترین سیستم‌ عامل‌ های مورد استفاده برای یافتن بهترین سیستم‌ عامل برای برنامه‌ نویسی می‌پردازیم. ما ویژگی ها و منابع آن ها را با تمرکز ویژه بر برنامه نویسی معرفی خواهیم کرد.

سیستم عامل ویندوز / Windows OS

سیستم عامل ویندوز / Windows OS

ویندوز یک سیستم عامل محبوب در بین برنامه نویسان رشته های مختلف است. محبوبیت آن عمدتاً به دلیل طیف گسترده ابزارهای توسعه مایکروسافت از جمله ویژوال استودیو است. ویژوال استودیو یک ویرایشگر IDE و کد موجود در ویندوز است که ویژگی های مفیدی مانند گزینه های اشکال زدایی و مدیریت پروژه را ارائه می دهد. این یک ابزار کاربر پسند و آسان برای استفاده برای برنامه نویسانی است که تازه شروع به کار کرده اند و همچنین برای کسانی که مدت زیادی در این زمینه بوده اند.

ویندوز همچنین بهترین سیستم عامل برای توسعه دهندگان Net. است که به آن ها امکان می دهد انواع برنامه ها را از دسکتاپ گرفته تا برنامه های تلفن همراه با مجموعه جامع کتابخانه های خود بسازند. همچنین به یک دلیل برای متخصصان UI گزینه بسیار خوبی است: Windows Presentation Foundation (WPF). WPF .NET یک فریم ورک قدرتمند رابط کاربری است که با دات نت استفاده می شود.

ویندوز برای همه، از جمله توسعه دهندگان وب، چیز خاصی دارد. ASP.NET به توسعه دهندگان وب اجازه می دهد تا راه حل های مبتنی بر وب پویا، از جمله صفحات وب، برنامه های کاربردی وب و API های وب را با استفاده از یک مدل رویداد محور تعامل با برنامه های کاربردی وب ایجاد کنند. درست مانند WPF، برای دسترسی به طیف گسترده ای از کتابخانه ها و ابزارها، در پلتفرم دات نت ادغام شده است.

اگر توسعه دهنده بازی هستید، ویندوز نیز شما را تحت پوشش قرار داده است. ویندوز دارای یک چارچوب چندرسانه ای پرکاربرد به نام DirectX API است. DirectX مجموعه گسترده ای از برنامه های کاربردی است که مایکروسافت هر آنچه را که برای توسعه بازی نیاز دارید در آن گنجانده است. توسعه دهندگان بازی می توانند از آن برای توسعه بازی های ویدیویی ویندوز و ایکس باکس استفاده کنند.

سیستم عامل مک / macOS

سیستم عامل مک / macOS

MacOS یکی دیگر از سیستم عامل های محبوب در بین برنامه نویسان است که در رایانه های مکینتاش اپل استفاده می شود. MacOS بر روی یونیکس، به خصوص نوع BSD ساخته شده است، به این معنی که سیستم عامل یونیکس پایه و اساس هسته macOS است. محیط توسعه Xcode اپل یک IDE است که از چندین زبان برنامه نویسی برای توسعه برنامه های MacOS، iOS، WatchOS و غیره پشتیبانی می کند.

اپل همچنین ابزارهای خاصی برای توسعه Backend دارد، مانند Swift و Vapor. Swift یک زبان برنامه نویسی است که توسط اپل ساخته شده است و Vapor چارچوب سمت سرور اپل است که با استفاده از Swift توسعه یافته است. Vapor برای ایجاد API های وب و برنامه های کاربردی وب استفاده می شود و برای ساده سازی وظایف رایج توسعه وب و ارائه مجموعه ای غنی از ابزارها و کتابخانه ها محبوب است. ترکیب Vapor، Swift و Xcode ایجاد راه‌حل‌ های وب سرتاسر را آسان‌تر از همیشه می‌کند.

MacOS دارای یک جامعه پر جنب و جوش و فعال از تکنسین های پرشور و مایل به کمک است. اپل همچنین مستندات فنی کاملی را برای توسعه دهندگان macOS ارائه می دهد که شامل راهنماها و آموزش ها می شود. به طور کلی، اگر می‌خواهید در یک محیط مبتنی بر یونیکس برنامه‌ نویسی کنید، یک ترمینال کاملاً کاربردی داشته باشید و از استراتژی‌ های امنیتی قوی بهره مند شوید، MacOS بهترین سیستم عامل برای شماست.

سیستم عامل لینوکس / Linux OS

سیستم عامل لینوکس / Linux OS

بدون بررسی لینوکس نمی توان پاسخ داد که بهترین سیستم عامل برای برنامه نویسی چیست. لینوکس به‌عنوان تنها سیستم‌ عامل منبع باز در میان گزینه‌ های ما، توسط لینوس توروالدز، یک توسعه‌ دهنده نرم‌ افزار و یک فعال نرم‌ افزار آزاد برای ما آورده شده است. منبع باز بودن لینوکس دلیل بسیاری از ویژگی های فنی پیشرفته آن است. برای نام‌ گذاری این ویژگی‌ ها، اجازه دهید با امنیت شروع کنیم.

لینوکس احتمالا امن ترین سیستم عامل است زیرا برنامه نویسان زیادی در سراسر جهان روی آن کار می کنند. بنابراین بسیار بعید است که آسیب‌ پذیری یا اشکالی وجود داشته باشد که هکرها قبل از توسعه دهندگان ببینند. با توجه به عملکرد، لینوکس بسیار کارآمد و از نظر استفاده از منابع بسیار بهینه شده است. این کارایی عمدتاً به این دلیل است که اکثر توزیع‌ های لینوکس سبک وزن هستند. بنابراین، برنامه نویسان می توانند بیشتر منابع سیستم را به وظایف برنامه نویسی اختصاص دهند.

با استفاده از لینوکس، منابع فنی دستگاه شما محدودیت کمتری دارند، لینوکس برای اجرا بر روی طیف گسترده ای از تنظیمات سخت افزاری طراحی شده است. چه بر روی یک لپ تاپ کم مصرف کار کنید یا یک سرور با عملکرد بالا، تطبیق پذیری لینوکس تضمین می کند که می توانید از پتانسیل کامل دستگاه خود استفاده کنید. Multi-threading، پردازش موازی و زمان‌بندی فرآیند از دیگر ویژگی‌های پیشرفته‌ای هستند که عملکرد لینوکس را استثنایی می‌کنند.

یکی دیگر از جنبه های مهم لینوکس این است که شما را آزاد می گذارد تا سیستم خود را مطابق با نیازهای خود پیکربندی و سفارشی کنید. تقریباً تمام توزیع‌ های لینوکس به شما امکان می‌ دهند تقریباً همه چیز را تغییر دهید. و این زیبایی لینوکس است. شما هستید که پیش فرض ها را تعیین می کنید، نه شرکتی که سیستم عامل را توسعه می دهد. بهترین توزیع های لینوکسی که می توانید برای برنامه انتخاب کنید، Ubuntu، Fedora و Debian است.

جمع بندی

بدون شک پاسخ به سوالی که در این مقاله مطرح کردیم جواب واحدی ندارد. در حقیقت نمی توان به طور قطع گفت که کدام یک از این سیستم عامل ها برای برنامه نویسی گزینه بهتری هستند. چرا که بستگی به شرایط مختلفی دارد. شرایطی مانند ابزارهای توسعه، زبان هایی که پشتیبانی می کند، سخت افزار و… اهمیت بالایی دارند. همچنین حوزه ای که قصد فعالیت و توسعه نرم افزار در آن دارید نیز برای انتخاب یک سیستم عامل بسیار مهم است. از این رو باید تمام شرایط را بسنجید و پس از آن بهترین سیستم عامل برای برنامه نویسی را انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا